Projektowanie logo

Księga znaku - co to jest i jak ją zrobić?

księga znaku

Księza znaku - co to jest?

Najprościej rzecz ujmując, księga znaku to instrukcja obsługi firmowego logo. Tworzy się ją między innymi po to, by osoby posługujące się logo - robiły to w odpowiedni sposób.

Łatwo da się zauważyć, że każde logo jest inne, specyficzne dla danej firmy czy usług; każde ma konkretną kolorystykę, typografię, proporcję, parametry. Tak więc opracowanie księgi znaku to pewien etap pracy nad logo.

Kiedy więc zlecasz specjalistom stworzenie logo dla siebie czy swojej firmy, zwróć uwagę na to, czy dostaniesz logo wraz z księgą znaku.

Księga znaku powinna składać się z:

  1. Genezy powstania logo.
  2. Podstawowej wersji logo.
  3. Alternatywnych wersji logo.
  4. Konstrukcji logo.
  5. Pola ochronnego i pola podstawowego logo.
  6. Kolorystyki logo.
  7. Typografii logo.
  8. Skalowania i minimalnego rozmiaru logo.
  9. Stosowania znaku na kilku zróżnicowanych tłach.
  10. Niedopuszczalnych jego modyfikacji.

- dlaczego właśnie od takiego rozdziału powinna rozpoczynać się księga znaku? Dlatego, że każdy, kto będzie chciał z niej skorzystać będzie mógł lepiej zrozumieć zasady stosowania danego logo - tu poznamy jego znaczenie a także jak tytuł rozdziału wskazuje - jego genezę.

W tym dziale możecie również znaleźć bardzo przydatne informacje - będą potrzebne na etapie rejestrowania logo w Urzędzie Patentowym.

Podstawowa wersja logo - to najważniejsza wersja logo (innymi słowy: najważniejszy element identyfikacji wizualnej). To tutaj znajdziecie logo w jego podstawowej, pierwotnej formie. Najczęściej w dwóch wersjach - na jasnym i ciemnym tle. Warto również wspomnieć, że logo można tu zobaczyć w wersji pionowej i poziomej (na wysokości i nad nazwą firmy) - po co? Bo w zależności od potrzeb, będzie można naprzemiennie używać logo - na broszurach, plakatach, ulotkach, wizytówkach, gadżetach...

Alternatywne wersje logo - ten dział może u jednych być "standardowy" u innych bardziej obszerny - wszystko w zależności od samego projektu logo. Tutaj znajdują się wszystkie wersje logo, które będą mogły być prawnie używane (jeden kolor, logo z firmowym hasłem, w skali szarości...). Każda wersja powinna znaleźć się w księdze znaku.

Konstrukcja logo - w każdej księdze znaku, ten rozdział wygląda inaczej. Zależny jest bowiem od tego jak bardzo skomplikowane jest logo.

Najprościej: tu należy umieścić logo na siatce konstrukcyjnej by dokładnie określić jego proporcje.

Jeśli jednak projekt jest bardziej złożony (efekty przestrzenne itp.) wtedy musi być on szczegółowo opisany. Cała budowa logo musi tu być bardzo skrupulatnie opisana.

Rozdział ten będzie bardzo potrzebny, kiedy logo będziemy chcieli zgłosić do Urzędu Patentowego.

Brand book

Pole ochronne i podstawowe logo - Tutaj dokładnie należy opisać przestrzeń wokół logo. Uważacie, że to mało istotne? Wręcz przeciwnie. Jest bowiem przestrzeń wokół logo, która nie powinna być naruszona w żaden sposób. Po co to wszystko? Po to by logo niezależnie od tego na jakich materiałach się znajdzie było czytelne i widoczne.

​Kolorystyka logo - Każde logo ma swoją kolorystykę. Nie można zrobić zielonego logo, kiedy pierwotnie było ono czerwone. Tu właśnie opisane są dokładnie kolory logo - by na każdym rodzaju nośnika wyglądało zawsze tak samo.

Typografia logo - rozdział ten kierowany jest przede wszystkim dla tych, którzy na podstawie firmowego znaku będą tworzyć kolejne jego elementy. Tu znajdzie się informacja jaki font został użyty do stworzenia logo.

Skalowanie i minimalny rozmiar logo - chyba nie trzeba tłumaczyć tego co musi znaleźć się w tym rozdziale. Logo nigdy nie może być mniejsze od tego jakie zostało ustalone właśnie tutaj, ponieważ traci ono na czytelności.

Stosowanie logo na rozmaitych tłach - właśnie tutaj znajdą się informacje, które logo może zostać użyte na jakim tle. Tu znajdziecie informacje w jakim przypadku możemy użyć pełnej kolorystyki logo a kiedy będzie trzeba sięgnąć po jego uproszczoną (np. czarno-białą wersję, bądź w skali szarości).

Niedopuszczalne modyfikacje logo - to już ostatni rozdział księgi znaku. Znajdują się tu najczęściej popełniane błędy (zmiana kolorów, dodawanie cieni, trójwymiaru, złego tła...). Logo to niesamowicie ważny element firmy. Świadczy o jej profesjonalizmie - dlatego też chcecie uniknąć błędów w tworzeniu czy umieszczaniu logo na różnych nośnikach - mogło by to nadszarpnąć wizerunek firmy...

Księga znaku to obszerny dokument (który zawiera okładkę a także spis treści), jest on na tyle ważny, że bez niego używamy logo "na oslep"; samo logo bowiem nie odpowie nam na wszystkie pytania, które mogą się pojawić podczas chęci zastosowania go - w biurze, na ulotkach, w sieci... Zawsze należy zapoznać się z księgą znaku zanim zechcemy umieścić gdzieś firmowe logo - by mieć pewność, że robimy to w odpowiedni, przejrzysty sposób.

Tagi: logo księga znaku
Wyświetleń: 4464

0.0
Oceń:

Ocena: 0.0 / głosów: 0

Komentarze (0):

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze

Idź do góry