Projektowanie bannerów wielkoformatowych
Z jednej strony projektowanie graficzne w formie przeznaczonej do druku jest coraz mniej popularne, z drugiej jednak nadal mamy czasopisma, gazetki promocyjne, czy reklamy i szyldy na zewnątrz budynków. Jednym z najbardziej charakterystycznych, reklamowanych elementów w przestrzeni publicznej, niezmiennie pozostają banery i reklamy wielkoformatowe. Projektowanie tego typu baneru niejednokrotnie znajduje się na liście zleceń zawodowego grafika komputerowego. Projekt takiego baneru – niby prosty – a jednak mimo wszystko wymaga nieco praktycznego, technicznego, ale i artystycznego podejścia.
Projektowanie a rozmiar wydruków wielkoformatowych.
Mówiąc o reklamie wielkoformatowej mamy na myśli zazwyczaj przydrożne banery, a i niejednokrotnie olbrzymie połacie specjalnych nośników podobnych do plandek, które potrafią zasłaniać nawet pół wielopiętrowego budynku. Oznacza to jedną rzecz… do wykonania projektu potrzeba bardzo dobrej jakości fotografii. Projektując baner wyłącznie na podstawie samodzielnie wykonanych grafik i ilustracji, podstawą są umiejętności tworzenia w programie do grafiki wektorowej, takich jak klasyczny Corel, czy jego alternatywa Adobe Illustrator. Jeżeli chodzi o jakość fotografii, na myśli mamy nie tylko samą jakość wykonania zdjęcia, ale i wykorzystywanie przy jego tworzeniu maksymalnej rozdzielczości. Dlaczego jest to takie ważne? Oczywiście dla świetnego, końcowego efektu, a tym samym pozytywnego odbioru.
Załóż konkurs na projekt banera wielkoformatowego
Co prawda wydruk wielkoformatowy zazwyczaj jest widoczny z daleka i taki też ma być, jednak warto, aby wykorzystywane na projekcie grafiki były przyjemne dla oka także z odległości zaledwie kilku metrów.
Projektowanie banerów sprzedażowych
Jednym z częściej spotykanych typów przydrożnych banerów, są informacje o aktualnych promocjach, ofercie czy możliwościach zakupowych. Najlepszym przykładem są setki banerów supermarketów, na stałe wpisanych w miejskie krajobrazy. Projektując tego typu wydruk wielkoformatowy powinniśmy postawić przede wszystkim na czytelność oferty. Jadący samochodem ma tylko kilka sekund, a nawet mniej na zarejestrowanie informacji. Dlatego też zdjęcie towaru powinno być odpowiednio, wyraźnie wyeksponowane, najlepiej na jednobarwnym tle. Do tego dochodzi nazwa produktu, z ewentualnym oznaczeniem modelu, cena i logo sklepu. Można dodać do projektu krótkie hasło reklamowe, jeżeli takie posiadamy, ale to dobrze sprawdza się głównie przy markach, których hasło nie musi być odczytywane, tylko jest po prostu z daleka podświadomie już rozpoznawalne.
Projekt reklamy wielkoformatowej, a jej umiejscowienie.
Nieraz spotykamy się z banerami, które nie są masowo rozklejane na dostępnych miejscach, ale są skupione na konkretnym przekazie w danym otoczeniu. Reklama idealnie dobrana do miejsca, w którym ma się pojawić, w zależności od celu z lekkim humorem lub przemyślanym dopasowaniem przyciąga wzrok i zapada w pamięć. Tworząc taki „pojedynczy” baner, warto zastanowić się nad projektem wpisującym się w krajobraz czy konkretne miejsce.